Bolest beder: jak vzniká a co dělat

Bolest beder: jak vzniká a co dělat

Bolest beder patří k nejčastějším příčinám bolesti zad, se kterou se setká minimálně párkrát za život každý, proto je dobré vědět, jak si můžete pomoci i sami v domácích podmínkách a kdy už vyhledat odbornou pomoc lékaře nebo fyzioterapeuta.

Když se řekne bolest beder

Bolest v kříži neboli bolest beder značí přetížení spodní části zad, která nese hlavu i celý trup a zároveň se jedná o místo, kde se jejich váha přenáší dál do končetin. Je to velmi zatěžovaný úsek, který potřebuje podporu okolních svalů. V případě, že ji nemá nebo jsou svaly přetížené, dochází k bolestivé blokádě, která člověka paralyzuje a dokáže vyřadit z provozu na několik hodin, dní, ale i týdnů.

Jaké jsou příčiny bolesti v kříži

K nejčastějším příčinám bolesti v oblasti bederní páteře patří: 

  • výrazná nadváha, obezita,
  • genetické predispozice,
  • věk, s přibývajícími léty dochází k opotřebení obratlů,
  • nedostatek pohybu,
  • nevhodná pohybová aktivita (sport),
  • těžká manuální práce, 
  • těhotenství, menstruace. 

Existuje několik druhů bolestí beder

Bolest v bedrech má dvě podoby. Může být chronická (mírná, ale dlouhodobější), ale i akutní. Lehkou bolest v bedrech má často na svědomí nesprávný pohybový stereotyp, nevhodná ergonomie práce. Objevuje se také u těhotných a menstruujících žen. 

Nesprávná ergonomie při práci

Nejčastěji se s bolestí v bedrech potýkají lidé, kteří pracují mnoho hodin denně u počítače. V tom případě stačí vyladění pracovního místa a bolest postupně vymizí. Jde především o nastavení pozice monitoru, židle, klávesnice a myši tak, aby vás to nutilo sedět ve vzpřímené poloze, i když se zaberete do práce. Více o ergonomii práce u počítače se dočtete v dalším článku.

Bedra dostávají zabrat také během dlouhého stání. Pokud se mu nemůžete vyhnout, použijte zpevňující bederní pás.

Bolest beder v těhotenství    

Ženy během těhotenství poměrně rychle přibírají na váze, zvětšuje se jim bříško a prsa, kvůli tomu se mění jejich držení těla, dochází k přetížení a bolesti bederní páteře. Na vině jsou také hormonální změny, které uvolňují vazivové a svalové struktury. 

Během těhotenství by se měla žena šetřit, nezvedat těžké předměty, nosit pohodlnou obuv, zaměřit se na časté procházky a správné sezení (nekřížit nohy, udržovat obě chodidla na zemi, používat bederní opěrku). Namáhaným zádům uleví také těhotenský pás.

Kombinace bolesti podbřišku a beder se často ozývají také během menstruace. V tomto případě bolest odezní sama po několika hodinách či dnech.

Onemocnění 

Pokud je bolest v oblasti beder spojená s nepříjemnými pocity během močení, zvýšenou teplotou, vysokým krevním tlakem, bolestí břicha, celkovou slabostí a dalšími příznaky, je na místě návštěva lékaře, v krajním případě se může jednat o zánět ledvin. Bolest v oblasti beder způsobují také onemocnění střev, žlučníku nebo slinivky.

Akutní blokáda bederní páteře

Na rozdíl od předchozích typů je akutní blokáda bederní páteře skutečně paralyzující. Vyskytuje se většinou v jednom konkrétním místě a vzniká přetížením svalů nebo vyhřeznutím ploténky. Častou příčinou je nadměrná nebo nevhodná pohybová aktivita, jako je třeba zvedání těžkých předmětů v rotaci.

Bolest beder jóga

Co dělat při bolesti beder

Suché teplo

K uvolnění ztuhlé bederní páteře slouží suché teplo. Cílem je prohřát svaly do hloubky, aby došlo k jejich uvolnění. K tomu je potřeba zahřívat postiženou oblast na 40 až 60 °C alespoň po dobu 10 minut. Můžete použít přežehlený ručník zabalený v alobalu, který teplo zaizoluje uvnitř. Mnohem pohodlnější variantu představují gelové sáčky, které nahřejete v horké vodě, nebo elektrická dečka. Tu stačí zapojit do zásuvky, nastavit teplotu a užít si příjemné teplo.

Volně prodejné léky proti bolesti

V akutní fázi si můžete dát některý z volně dostupných léků proti bolesti zad, ale počítejte s tím, že je to jen dočasná berlička a musíte hledat příčinu. S výběrem léků vám poradí váš lékař nebo lékárník. 

Rozmasírujte spoušťové body

Prohmatejte si bolestivou oblast sami nebo o to poproste někoho blízkého a hledejte zatvrdlé body (kuličky) tzv. trigger pointy, které jsou bolestivé. Ty pak zkuste rozmasírovat. Účinnou technikou je zašroubování (rotační pohyby). Prstem zatlačte na ztvrdlý bod a otáčejte.

Cvičení proti bolesti zad

K uvolnění beder poslouží také cvičení. Uvolňovací pozice je takzvaný „žabák“, kdy ležíte na břiše a přitáhnete si koleno k hrudníku, v této pozici setrvejte podle libosti. Skvělá je také jógová pozice „kobra“, ve které ležíte na břiše, opřete se o předloktí nebo natažené paže a prodýcháte.

Pokud nic z výše zmíněného nezabírá ani po několika hodinách či dnech, navštivte svého lékaře nebo fyzioterapeuta.

Nejlepší léčbou je prevence

Bolest beder většinou nevznikne jen tak přes noc, často se jedná o dlouhodobé přetížení a nesprávný pohybový stereotyp. Jiný slovy se dá říct, že se tak dlouho chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. 

Proto dbejte na dostatek pohybu a správnou ergonomii. Když cítíte byť jen mírnou bolest v zádech při práci nebo při sportu, řešte to nejlépe s fyzioterapeutem

Se špatnou ergonomií se často pojí také blokády krční páteře, přečtěte si, co dělat.

 

Abychom věděli poskytovat co nejlepší zážitek na našich webových stránkách, včetně přizpůsobení obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýzu návštěvnosti, používáme cookies. Mezi tyto soubory cookies patří cílené cookies pro média a soubory cookies pro funkce pokročilé analýzy. Kliknutím na tlačítko Rozumím souhlasíte s používáním souborů cookies.