Jak vybrat polštář

Jak vybrat polštář

Polštář je spolu s matrací tím nejdůležitějším, co ovlivňuje polohu krku a páteře a tím i kvalitu spánku. Příliš velký, malý, neforemný nebo tvrdý polštář způsobí, že jste ráno rozlámaní, unavení, máte ztuhlý krk a bolí vás hlava. Správný polštář není jen jeden. Při výběru mějte na paměti, že každému vyhovuje jiný typ. Hodně záleží na poloze, ve které nejčastěji spíte.

Jaký tvar a tvrdost polštáře zvolit

Pokud se ráno probouzíte s bolavou krční páteří nebo dokonce s bolestmi hlavy, je na vině nadměrné namáhání krku během spánku. Toho se snadno zbavíte vhodným polštářem. Hlavním kritériem při jeho výběru je pozice, ve které nejčastěji spíte. Od té se odvíjí tvrdost i tvarování polštáře. 

  • Na břiše. Nejlepší oporou při spaní na břiše je nízký a měkký polštář, který se přizpůsobí tíze hlavy a zajistí přirozenou polohu páteře. Příliš vysoký polštář způsobuje nepřirozený záklon a bolesti za krkem.
  • Na zádech. Ideální je vyšší, středně měkký polštář s anatomickým tvarováním, který zamezí pnutí krčních svalů a udrží krční páteř v přirozeně prohnuté poloze. 
  • Na boku. Sáhněte po vyšším a tvrdším anatomickém polštáři. Jeho výšku volte podle šířky ramen. Pokud máte široká ramena, pořiďte si vyšší polštář, abyste během spánku neměli nepřirozeně nakloněnou hlavu. 
  • Střídání poloh. Budete potřebovat středně měkký a středně vysoký polštář z tvárného materiálu, který se přizpůsobí a poskytne oporu jak při spánku na břiše, tak na zádech i na boku.

Jak správně sedět

Jakou velikost vybrat

Správný polštář má podpírat krk tak, aby byl v rovině se zbytkem páteře. Polštář byste neměli mít pod rameny, i když k tomu nejběžnější modely o velikosti 70x90 cm svádí. Ideální je menší polštář o rozměru 50x30 nebo 60x35 cm.

Obrovské naducané polštáře vypadají krásně na ustlané posteli, ale jako opora hlavy a krku jsou naprosto nevhodné. Pokud vám záleží na estetice, velkých polštářů se nevzdávejte. Stačí, když je na noc odložíte a vytáhnete menší anatomicky tvarovaný model, který během dne snadno schováte za tím velkým.

Proč na výplni a povlaku polštáře záleží

Klasikou mezi výplněmi je peří. To však není ideální volbou, nenabízí nejlepší podporu, a navíc zadržuje prach a roztoče, což je nevhodné pro alergiky. Z hlediska údržby jsou lepší syntetické materiály. Vybrat si můžete polyesterová či bambusová vlákna, kuličky, gely nebo pěnu. 

Jedničkou mezi ortopedickými polštáři jsou bezpochyby modely z viskoelastické pěny, často zvané jako líná nebo paměťová pěna, která je termoaktivní (reaguje na teplotu). Kopíruje kontury těla, udržuje svaly a páteř ve správné poloze, tím předchází svalovým necitlivostem a poruchám krevního oběhu, které můžou způsobit bolest hlavy.

Při výběru nezapomínejte ani na povlak polštáře. Ten by měl být snímatelný a pratelný, alespoň na 40 °C. Výhodou jsou potahy z materiálů s antibakteriálními a antiroztočovými účinky.

Když vás bolí celé tělo

Pokud se ráno cítíte celí rozlámaní, na vině pravděpodobně nebude jen polštář, ale i matrace. Udělejte si chvilku a objevte výhody ortopedických matrací, které dodají vašemu tělu vhodnou podporu a zlepší kvalitu spánku. Častou příčinou nekvalitního spánku je také stres. Přečtěte si o tom, co stres způsobuje a jak ho dostanete pod kontrolu.